У
місті Рені (Одеська обл) склалася безпрецедентна, буквально кричуща
ситуація з поштовим обслуговуванням населення: в адміністративному
центрі територіальної громади звільнилися всі оператори та управлінські
співробітники «Укрпошти». Для того, щоб забезпечити роботу хоча б одного
поштового відділення, до Рені змушений щодня приїжджати оператор із
Ізмаїла.
СТИХІЙНИЙ ПРОТЕСТ, ЯКИЙ ЗА НАСЛІДКАМИ МОЖНА ПОРІВНЯТИ ЗІ СТИХІЄЮ
Звісно,
такий стан справ склався не раптом: у Ренійській громаді (втім, як і в
інших регіонах нашої країни) місцева структура «Укрпошти» деградувала
багато років. Регулярні скорочення та оптимізації, закриття збиткових
або просто віддалених відділень, мізерна зарплата листонош, примус їх до
виконання торгових, невластивих пошті функцій, постійні скарги громадян
на нерегулярну доставку періодичних друкованих видань, – все це вже
давно стало звичними «атрибутами» національного оператора поштового
зв’язку, як гордо іменує себе «Укрпошта». Проте останнім часом одна з
найбільших у країні держкомпаній не справляється навіть з елементарними
обов’язками, – принаймні на регіональному рівні. І в цьому сенсі сумний
приклад Рені можна назвати яскравою ілюстрацією тієї деградації, яка
продовжується в «Укрпошті».
Якщо
говорити дуже коротко, то суть проблеми полягає в тому, що масове
звільнення ренійських поштових операторів та адміністративних
співробітників стало стихійним протестом людей проти жахливих умов праці
та злиденних зарплат. У свою чергу обласне керівництво компанії
розмістило в Інтернеті оголошення про набір персоналу до місцевих
осередків «Укрпошти».
Кореспондент
ІА «Юг.Today» звернувся за вказаним в оголошенні номером телефону і
поцікавився, чим викликана аномальна ситуація з кадрами та поштовими
послугами в Рені, і що може запропонувати компанія своїм потенційним
співробітникам на тлі такого гучного скандалу.
«ОКЛАДИ ПІДВИЩИЛИСЯ, АЛЕ МИ РОЗУМІЄМО, ЩО НАВІТЬ ТАКОЮ ЗАРПЛАТОЮ ВАЖКО ПРИВАБИТИ ПРАЦІВНИКІВ»
«В останні роки в Рені діяло два поштових відділення – №2 (у мікрорайоні порту) та №3 (у центрі міста, на площі Свободи). У якийсь момент начальницю відділення №2 звинуватили у нестачі коштів. Подробиць я не знаю, але з цією ситуацією розбиралася служба безпеки «Укрпошти», і в результаті начальницю відділення було звільнено. Згідно з розпорядженням генерального директора компанії, якщо у поштовому відділенні виявляється нестача грошей у розмірі понад 5 тисяч гривень, то начальник відділення автоматично звільняється, – розповідає територіальний менеджер Одеської дирекції «Укрпошти» (м. Татарбунари) Аліна Сімчинська. – Відділення №2 тимчасово закрилося, і весь потік клієнтів перенаправився до відділення №3. Відповідно, навантаження на персонал відділення різко збільшилося, а зарплати були маленькі. Буквально сьогодні (наша бесіда відбулася 11 липня – Прим. авт.) я отримала від нашого керівництва документи щодо нових розмірів посадових окладів працівників. Порівняно з тим, що було, оклади піднялися, хоча, звичайно, їх все одно не можна назвати високими. Ми чудово розуміємо, що такою зарплатою сьогодні важко привабити працівників».
Аліна
Сімчинська спростувала розхожу думку, що ренійські листоноші регулярно
звільнялися через те, що їм, всупереч закону, не платили навіть
мінімальну зарплату. За словами Аліни Сергіївни, подібні розмови –
просто дезінформація.
«У мене в підпорядкуванні – 40 поштових відділень, і я знаю, про що говорю. Що стосується Рені, то навіть до останніх подій ми завжди платили «мінімалку» і вище. Зокрема, поштовий оператор мав оклад у розмірі 7800 гривень на місяць, начальник відділення – 8500 гривень. Навіть сільським листоношам, які офіційно працювали на 0,5 ставки, ми доплачували надбавки до рівня «мінімалки». Тобто закон ніхто не порушував, – продовжує Аліна Сімчинська. – Наразі оклад у поштового оператора відділення №3 міста Рені – 11 тисяч 100 гривень, у начальника цього ж відділення – 13 тисяч 500 гривень, у начальника відділення №2 – 11 тисяч 500 гривень. До того ж у відділенні №2 є вакансія оператора. Так, зараз воно залишається закритим, але якщо ми покажемо, що там є перспективи, то відділення знову відкриється.Можу підтвердити інформацію, яка вже прозвучала в пресі, що ренійське відділення №3 сьогодні працює тільки завдяки співробітниці, яка приїжджає туди із Ізмаїла. Ренійських працівників там не лишилося взагалі. Тому ми набираємо туди новий штат, і вже є кандидатури на певні посади. Тобто загалом нам необхідно прийняти на роботу в Рені чотирьох нових співробітників.Звичайно, я назвала суми окладів без урахування податків. Після сплати податку на доходи фізичних осіб, як і скрізь, кожен співробітник отримає «на руки» менше. Проте хочу наголосити: як би там не було, ми підвищили зарплати для Рені, і це вже – великий плюс. Крім того, у нас діє мотиваційна система: простіше кажучи, за вищі результати праці люди отримуватимуть премії».
На
наш подив, Аліна Сергіївна не змогла прокоментувати нинішню ситуацію з
сільськими поштовими відділеннями в Ренійській громаді та кадрові
проблеми з листоношами в селах. «Якщо чесно, я не володію цією
ситуацією», – зізналася наша співрозмовниця.
«МИ САМІ ОПИНИЛИСЯ В РОЛІ ПОСТРАЖДАЛИХ – В ОДЕСЬКІЙ ДИРЕКЦІЇ ВІДБУЛИСЯ ЗНАЧНІ СКОРОЧЕННЯ ШТАТІВ»
Зазначимо,
що в бесіді з кореспондентом ІА «Юг.Today» співробітниця Одеської
дирекції «Укрпошти» Тетяна Юдіна висловилася менш оптимістично:
«Така ситуація складається не лише у Рені – подібне відбувається по всій Україні. Так, величезною мірою це пов’язано з низькими зарплатами наших співробітників. Але, як ви розумієте, рівень зарплат визначає генеральна дирекція «Укрпошти», тобто від регіональних структур нічого не залежить. Ми самі опинилися у ролі постраждалих. В Одеській дирекції компанії нещодавно відбулися значні скорочення штатів. Я не маю офіційних показників, але, за моєю особистою оцінкою, у дирекції скоротили до 70 відсотків персоналу. Навіть у загальному відділі дирекції, де я зараз працюю, із п’ятьох співробітників залишилися двоє…»
Як
не парадоксально, але за такого розвитку подій навіть усередині
обласної системи «Укрпошти» існують радикальні «перепади настроїв».
Принаймні, саме таке відчуття склалося у автора цих рядків під час
спілкування з керівними працівниками компанії, які виконують
управлінські функції на різних рівнях менеджменту. Наприклад, директор з
розвитку мережі «Укрпошти» на Одещині Артем Бондаренко буквально
виточував оптимізм щодо катастрофічного кадрового дефіциту компанії в
Ренійській громаді.
«Справді, у нашій компанії ніколи не було такої ситуації, як в Рені. Я, щоправда, нова людина в «Укрпошті», але з подібними проблемами зіткнувся вперше. Проте можу сказати, що в Ізмаїлі та Рені ми оперативно зайнялися формуванням нового персоналу поштових відділень, – каже Артем Юрійович. – Я особисто направив письмове звернення генеральному директору «Укрпошти» щодо необхідності підвищити рівень оплати праці наших співробітників саме у цих населених пунктах, оскільки із зарплатою були проблеми. Не хочу оцінювати те, що було до мене, але я спеціально провів аналіз середньої зарплати працівників компанії в Ренійській громаді, після чого склав відповідну службову записку. В результаті вдалося досягти рішення про підвищення зарплати для ренійських колег. На сьогодні у нас вже є дві кандидатури на посаду начальників поштових відділень та кандидати на операторів. Думаю, протягом тижня ми відкриємо в Рені два повноцінні поштові відділення та повністю укомплектуємо їх персоналом».
Як
додав Артем Бондаренко, у Рені основні проблеми виникли з начальницею
відділення №3, яка, за його словами, тричі писала заяви про звільнення, а
потім щоразу відкликала ці заяви. Крім того, у обласного керівництва
були і дисциплінарні претензії стосовно роботи цієї співробітниці.
«Ми її звільнили, але відділення не закрилося – нам допоміг Ізмаїл. У будь-якому випадку я обіцяю, що в Рені все налагодиться найближчим часом. І насамперед, як я вже сказав, завдяки збільшенню рівня оплати праці поштових працівників», – наголосив Артем Юрійович.
Відповідаючи
на запитання про те, яким чином «Укрпошта» може регулювати розміри
зарплат персоналу для окремих міст та регіонів (за логікою речей,
державна компанія національного масштабу має скрізь застосовувати єдині
стандарти, і не лише щодо оплати праці), наш співрозмовник сказав
наступне:
«Ми враховуємо, що, зокрема, існують такі портові міста, як Ізмаїл та Рені. Там – розвинена інфраструктура та потужний потенціал. Не всі населені пункти можна порівнювати з такими містами. В даному випадку ми прийняли свідоме рішення, що для співробітників в Рені необхідно підняти зарплату. Так, ми не можемо збільшити її в кілька разів у порівнянні з іншими регіонами, але певні винятки зі знаком «плюс» можливі та доцільні. Зараз Рені – це серйозне місто, де є перспективи серйозного бізнесу. І ми маємо враховувати цей фактор. Я вам більше скажу: якщо ми побачимо, що потрібність поштових послуг у Рені зростає, то компанія готова навіть збільшити чисельність місцевого персоналу».
«СТАЛО ЗОВСІМ НЕСТЕРПНО…»
Заради
справедливості додамо, що нам вдалося поспілкуватися з колишньою
начальницею ренійського поштового відділення №3 Оксаною (своє прізвище
вона не назвала). Наша співрозмовниця заявила, що найгострішою проблемою
«Укрпошти» у Ренійській громаді був надзвичайно низький рівень оплати
праці листонош. Після початку російської агресії їх перевели на 0,5
ставки (ставка – це 6700 гривень, тобто мінімальна зарплата в Україні на
2023 рік – Прим. авт.).
«У найкращому разі людям доплачували до «мінімалки», але лише за рахунок премій за реалізацію товару та інших виплат. Але ці доплати – окрема тема. Як правило, листоноші отримували лише половину мінімальної зарплати. Таке зниження оплати праці їм пояснили умовами воєнного стану. Наскільки я знаю, всіх листонош змусили написати заяви про те, що вони згодні з такою оплатою праці. Спочатку ми думали, що це тимчасове явище. Але коли виявилося, що воно затягується до нескінченності, то одні просто звільнилися, а інші «збунтувалися». І тільки після цього для нашого міста підняли ставку до 0,9, тоді як в інших громадах листоноші продовжували працювати на 0,5 ставки. Як там справи зараз – не знаю… Що стосується мене особисто, то я звільнилася просто тому, що залишилася у відділенні одна, і вже ні фізично, ні морально не витримувала того трудового навантаження, яке на мене звалили. Я давно хотіла звільнитися. І коли стало зовсім нестерпно, то зрештою звільнилася…», – сказала наша співрозмовниця.
Нагадаємо,
що на початку поточного року редакція єдиного в Ренійській громаді
друкованого видання «Ренійський вісник» розпочала організацію процесу
доставки газет читачам без участі «Укрпошти». Редакція була змушена піти
на такий крок через погану роботу державного поштового оператора:
багато передплатників скаржилися, що не отримують газету тижнями і
навіть місяцями.