30.07.20

Комарницкий с Кучером воруют киевский песок и наносят вред экологии

Смотрящий за Киевом Денис Комарницкий с депутатом Николаем Тищенко и президентом «Укрбуд» Сергеем Кучером, при поддержке заместителя директора Департамента градостроительства и архитектуры исполнительного органа Юрия Тации, занимаются незаконной добычей песка в Голосеевском районе Киева. Речь идет о земельном участке площадью 16,7951 га, расположенном по ул. Промышленной в Голосеевском районе (кадастровый номер — 8000000000:90:116:0053): регистрационный номер объекта недвижимого имущества — 2056491880000, владельцем которого является территориальная община Киева в лице Киевского горсовета. Через подконтрольную компанию «Мостобуд» описанная шайка незаконно передала землю в аренду подрядчику, который под видом дноуглубительных работ осуществляет добычу и последующую реализацию песка. Несмотря на то, что суд обязал «Мостобуд» покинуть данную землю, ОПГ незаконно продала помещения еще одной компании, используя услуги черного нотариуса. 

Еще в декабре 2006 года ОАО «Мостобуд» получило в долгосрочную аренду земельный участок общей площадью 16,80 Га по ул. Промышленной в Голосеевском районе г. Киев. Все было оформлено решением Киевсовета №458/515 «О передаче земельного участка ОАО «Мостобуд» для перенесения промышленной базы, подпадающей под застройку железнодорожно-автомобильного мостового перехода через р. Днепр в столице.

«Укрпошта» без тендеру провела підозрілу закупівлю латексних рукавичок

Очень интересную, а главное, необходимую закупку осуществило АО «Укрпошта». 21 июля 2020 года, без использования электронной системы, было объявлено о приобретении латексных перчаток в количестве 1 млн штук. Без тендера — как расходы в рамках борьбы с пандемией COVID-19.

Был отобран всего один поставщик — физлицо-предприниматель, некий Александр Гуленко, который прошел регистрацию в качестве ФЛП лишь несколько недель назад — 26 июня 2020 года. Его вид деятельности — оптовая торговля.

Теперь неизвестный поставщик должен поставить АО «Укрпошта» перчаток на общую сумму 2,3 млн гривен.

21.07.20

Укрпошта. Пишемо скаргу.

Як і куди поскаржитися на Укрпошту: написати скаргу на відділення, співробітника, подати претензію через офіційний сайт або гарячу лінію.

У разі скарг чи пропозицій щодо надання послуг, ви можете звертатися до контакт-центру за телефоном 0-800-300-545. 
За невиконання або неналежне виконання послуг Укрпошта несе відповідальність відповідно до закону про «Захист прав споживачів». У разі виявлення факту порушень клієнти мають право звертатися зі скаргою і вимогою виплати компенсацій
Згідно з Законом України «Про поштовий зв’язок» за втрату, недостачу або пошкодження вкладень поштових відправлень, порушення контрольних строків доставки поштових відправлень персонал оператора, з вини якого завдані збитки, несе відповідальність у порядку, передбаченому законодавством України.

20.07.20

Нардепка-сатаністка лежить на столі у Верховній Раді, українці шоковані

У мережі опублікували фото депутатки-сатаністки від “Слуги народу” Галини Третьякової.

На фото Третьякова буквально лежить на столі. При цьому у неї дивакуватий вираз обличчя.
 Українців шокував вигляд народної депутатки. Вони пригадали її слова про “неякісних дітей” і припустили що вона мріє про Стефанчука.

“Секс-індустрія – це одна з найстаріших професій” – Третьякова виступила за легалізацію проституції


Народний депутат від “слуг народу”, голова комітету ВР з питань соціальної політики скандальна Галина Третьякова, яка раніше листувалася про “секс на матраці” та пропонувала стерілізувати безробітних, вважає, що секс-індустрію потрібно вивести з тіні, щоб держава могла контролювати цю сферу.


Про це вона розповіла в інтерв’ю Hromadske.
Я взагалі є прихильником легалізації всього, що можливо… Проституція – це такий термін не дуже. Секс-індустрія – це одна з найстаріших, кажуть, професій… Вона є, була і буде. А ті, хто її організовують, так звані сутенери, (працюють) в “чорній” частини спектру економіки. Вони отримують прибуток і не платять податки”, – сказала депутат.

18.07.20

Власенко: хочу щоб громадяни України знали хто саме "вбивав" райони і створював хаос в сфері державного управління



Одним із останніх рішень Верховної Ради перед закриттям чергової сесії ми проголосували проект Постанови про утворення та ліквідацію районів. Ця постанова має очевидні ознаки неконституційності, але це нікого не хвилює. Проголосували - і проголосували. Я розумію, що район – це не квартал, а квартал – це не район. Тому всім було байдуже - і проголосували.

Про це народний депутат Сергій Власенко сказав у своєму виступі в останній день роботи Верховної Ради 17.07.20 перед літнімі канікулами. 

Але в мене виникає низка практичних питань. А скажіть, будь ласка, шановні панове, які проголосували за цей проект постанови, а як цей проект постанови співвідноситься із продовженням медичної реформи, яку ви так і не здатні були скасувати за майже півтора року діяльності цієї Верховної Ради? А як цей проект постанови співвідноситься із продовженням вами освітньої реформи? А скажіть, будь ласка, а як цей проект постанови співвідноситься із діяльністю судів на території нових районів? А скажіть, будь ласка, а що буде через один день після публікації цієї постанови із трьома четвертими судів, які знаходяться на території цих районів?

«Укрпошта» не надаватиме банківські послуги - чому це афера

Нацбанк і бізнес-спільнота проти "поштового банку" і вважають його створення аферою

Укрпошта

19 травня Верховна Рада підтримала у першому читанні законопроєкт №2788-д. Він передбачає залучення «Укрпошти» до надання банківських послуг. Натомість у Нацбанку від такої ідеї далеко не у захваті. Там вказують на цілу низку ризиків як для держави загалом, так і для самої «Укрпошти».

У Нацбанку нагадують, що частка держави в активах банківської системи – 55%. Її збиралися зменшити за рахунок часткової приватизації держбанків, але тепер вона навпаки може зрости ще більше. Крім цього, «Укрпошта» створюватиме конкуренцію державним банкам – «Ощадбанку» і «ПриватБанку», при цьому вона виявиться у привілейованому стані, отримавши всі переваги і можливості банківської діяльності, але не буде нести жодної відповідальності. У Нацбанку переконані, що конкуренція між собою державних компаній призведе до зменшення доходів кожної з них, а у підсумку втратить держбюджет, включаючи ще й додаткові витрати на «Укрпошту».

"Права" по-новому! В Украине вступили в силу новые правила выдачи водительских удостоверений

Заработали новые правила получения водительских прав

В пятницу, 17 июля, в Украине изменились правила выдачи прав и сдачи водительских экзаменов. 

Об этом сообщили в Главном сервисном центра МВД.
"Отныне подтвердить навыки вождения стало проще", - говорится в сообщении. 
Так, 17 июля вступил в силу приказ МВД от 22 мая 2020 года №408, утвердивший новые инструкции: о порядке приема экзаменов для получения прав и о возможности фото- или видеофиксации во время сдачи экзаменов.

Монобільшість Зеленського вирішила позахищати мову агресора, який вторгся на нашу землю


Команді Зеленського здається, що вони піднімуть свої рейтинги через російськомовний електорат?

Троє наших солдат було вбито російським окупантом за добу.

А в цей час депутат Бужанський та монобільшість Володимира Зеленського вирішили позахищати россійську мову.

Сьогодні, для мене це не мова Лєрмонтова, Булгакова і Висоцького.

Це мова тварин які здатні розстріляти медика на полі бою.

Даже Порошенко не опускался до такого «дна», как сейчас Зеленский — политолог


В рубрике «Лизни Кремлю» традиционно побеждает Зеленский с заявлением по поводу годовщины сбитого «Боинга» над Донбассом.
Такое мнение высказал сегодня в Фейсбуке политолог Дмитрий Корнейчук.
Как заявил Зеленский, Украина хочет узнать правду.
Ну да — весь мир знает правду, а Зеленский нет. Недаром отдал в прошлом году России Цемаха, который был ключевым свидетелем причастности Москвы.
А ещё Зеленский, несомненно, хочет узнать правду по поводу сбитого нашего «Боинга» в Иране, пока он сам прятался в Омане.
Вот такой вот правдун у нас президент. Главное — нигде не вспомнить про Путина. А то по попе надают…

16.07.20

Українофоба Бужанського внесли до бази "Миротворця"

Народний депутат від "Слуги народу" єврей Максим Бужанський, який є автором українофобського законопроєкту про відтермінування переведення російськомовних шкіл на українську мову викладання, потрапив до бази "Миротворця"

Про це повідомляє сайт бази.

Його назвали "українофобом" та "провокатором".
"Свідомі дії, спрямовані на дестабілізацію суспільно-політичної ситуації. Маніпулювання суспільно значущою інформацією. Участь в антиукраїнських пропагандистських заходах. Розпалювання міжнаціональної ворожнечі", – йдеться у профілі нардепа-українофоба.

Російська пропагандистка Катерина Сергацкова втекла з Києва

Сергацкова
Російська пропагандистка Катерина Сергацкова

Так звана "незалежна" журналістка Катерина Сергацкова втекла з України. Про це повідомило британське видання Independent, яке в дійсності ніяке не британське...

У зв'язку з цим соцмережі обговорюють скандал довкола інтернет-ресурсів «Заборона» і StopFake.

Перший опублікував статтю в стилі російської пропаганди, автор якої, Самуїл Проскуряков, намагається довести, шо ведучий англомовного телевипуску StopFake, громадський активіст і кінопродюсер Марко Супрун приятелює з людьми "нацистських поглядів". Висновки зроблені на основі кількох світлин Супрун в компанії нібито "нацистських" діячів. Так само головного редактора Євгена Федченка звинувачено в симпатіях до неонацистів, висловлено сумніви у об’єктивності StopFake.

Наглядова ради ресурсу уже виступила з ґрунтовним, по пунктах, спростуванням цієї українофобської публікації. Проте відомий блогер Роман Скрипін не став розбирати тупі «заборонівські» маніпуляції і відверто розповів хто така засновниця видання Катерина Сергацкова. Він розповів історію як вона потрапила в Україну з Росії і звинуватив у тому, що вона є агентом Кремля.

14.07.20

Как реагировать на критику? 5 стратегий борьбы с критиканами


Дома критикуют, на работе критикуют. Повод ли это впадать в депрессию, или правильнее отомстить обидчику? Оба варианта - неразумные. Разбираемся с видами критики и эффективными методами реакции на едкие замечания коллег.

Вы считаете, что друг выглядит нелепо в новой рубашке, а презентацию коллеги можно легко улучшить — и спешите поделиться этой важной информацией.

Но никому не хочется стать объектом чужой критики. Друзья не намекали, что ваш сарказм зашкаливает и может оттолкнуть малознакомых людей? Причина избыточного сарказма часто кроется в боязни показаться скучным или глупым. В дополнение к этим потаенным страхам, вы начинаете опасаться, что задели кого-то своими едкими, хотя ценными и справедливыми, комментариями.

Дело о разворованных миллиардах. Джулиани записал новое видео об украденной помощи США Украине. О чем речь?

Джулиани расследует дело о разворованной грантоедами помощи США


В США вновь поднимают дело о разворовывании в Украине при Петре Порошенко многомиллиардной американской помощи.

Юрист и советник Дональда Трампа Руди Джулиани выпустил на своем YouTube-канале новое видео с разоблачениями на эту тему.
"Обаме и Байдену было наплевать на пропавшую иностранную помощь Украине в размере 5,3 млрд долларов (3 млрд долларов из США). Администрация Обамы/Байдена заблокировала любое расследование. Этот эпизод - вершина айсберга, и это еще не все", - говорит Джулиани в своем подкасте.
Речь идет о 5 млрд долларах, которые "освоили" под крылом бывшего посла США Мари Йованович.

У заместителя Ермака намечается конфликт интересов, – эксперт

Ковалив

Серьезный конфликт интересов возникнет у Юлии Ковалив, которая занимает пост заместителя главы Офиса Президента Украины и активно занимается реформами в газовом секторе экономики, а также является членом наблюдательного совета НАК "Нафтогаз Украины", сообщил эксперт энергетических рынков Леонид Униговский на своей странице в Facebook.

По мнению эксперта, Юлия Ковалив занимает должности, у которых может возникнуть серьезный конфликт интересов после отмены специальных обязательств на рынке природного газа после 1 августа 2020 года, т.к. государственные интересы не всегда совпадают с интересами НАК "Нафтогаз Украина".

Ігор Гирич. Євреї і український національно-визвольний рух ХІХ–початку ХХ століть

В кожній великій нації Європи та Північній Америки єврейське населення відіграло значну роль в часи постання новітній національно-державних ідей у ХІХ – початку ХХ ст. Карл Маркс – німецький єврей сформулював вчення наукового соціалізму. Його вчення лягло в основу діяльності німецької соціал-демократії – прихильниці централізації і великодержавності німецької держави середини ХІХ ст. В соціал-демократичному русі Німеччини і Австро-Угорщини єврейська складова була дуже потужною, єврейське походження мала низка діячів найпотужніших робітничих партій Центральної Європи. Подібну тенденцію можна спостерігати й в соціалістичному русі Польщі, Чехії, Угорщини, Росії цього періоду. Така наявність інонаціонального елементу не лише не шкодила самому рухові, а навпроти мала на нього позитивний вплив. У ньому брало участь асимільоване єврейство. А воно намагалося опановувати найважливіші елементи національної свідомості титульної нації, обов’язковим елементом якої було й засвоєння цінності централізованої, великої держави, яка інтереси світових цінностей ставили вищими за національні «забобони» малих націоналізмів. В русі за утвердження нової політичної спільності у Східній Європі – в Україні участь місцевого єврейства була незначною. Більшість українського єврейства орієнтувалося на російську державну ідею та пануючу всеросійську імперську культуру.

В традиційній спільноті, де існувало соціально-станове розмежування за етнічною ознакою, апріорі був закладений вибуховий механізм народного антагонізму. Якщо селяни – це передусім українці, торгівці і лихварі – євреї, ремісники – німці, землевласники – поляки, то військовий конфлікт рано чи пізно мусів в такому суспільстві відбутися і мати яскраво національне забарвлення. Ситуація в суспільному устрої в Україні принципово мало змінилися за 300 років. І в середині ХІХ ст., стан речей у станово-етнічні взаєминах мало чім відрізнялися від ХІV-ХVІІ ст.

Етноси мешкали в цей період замкненими громадами, мало контактуючи між собою. Існували  вони за законами випрацюваними ще середньовічними юридиками. Єврейська громада в містах і містечках управлялася за своїми законами і зовсім не сполучалася на рівні суспільного життя з такими ж українськими та польськими громадами. Кагал утримував кожну окрему одиницю від розчинення серед інших національних спільнот. Для єврея – його єврейська громада – гетто в українському містечку була екстериторіальною. Це була держава Ізраїль в мініатюрі. Світ іудеїв і не-іудеїв був досить різко розмежованим. Проблема «чужі» - «свої» на ментальному рівні спрацьовувала в часи економічних скрут, революцій і воєн масовими єврейськими погромами, у яких брали участь не лише представники влади, але й звичайні українці.

Євреї в традиційному одязі, 1930-ті рр


Єврейське питання і початки українського руху в добі Кирило-Мефодіївського товариства

Постання інтелектуальної еліти і як такого українського руху в часи Кирило-Мефодіївського братства поставило питання про взаємини з іншими націями, що населяли Україну. Однією з найчисельніших після росіян і поляків була єврейська громада. Перший суспільно-політичний журнал українців «Основа» присвятив українсько-єврейським стосункам не одне своє число. Дискусія велася з єврейським російськомовним журналом «Сіон». З українського боку участь брали головні речники українського національного інтересу Пантелеймон Куліш і Микола Костомаров. Українці відстоювали право українського етносу мати титульний характер в Україні і визнання цього факту єврейською громадою. Проте, тоді конструктивного діалогу на рівні еліт не вийшло. Сама суперечка велася з позиції сили і власної національної правди, а апеляція велася в дискурсі історичних образ у минулому, а не пошуку компромісу на майбутнє. Євреї згадували єврейські погроми за часів гетьмана Хмельницького та втрати єврейської людності у добі козаччини й гайдамаччини у ХVІІ-ХVІІІ ст., українці згадували про лихварський бізнес євреїв і фінансові визиски автохтонного українського населення. Кожна зі сторін стояла на своєму. Кожна у теперішньому і майбутньому бачила лише сумні сторони давно пережитого часу. На жаль, ця повчальна дискусія в повному обсязі не перевидана, хоч це пропонував вже років десять тому зробити канадсько-український історик Роман Сербин1.

Провідники українського руху не змогли знайти відповідної тональності і не намагалися зацікавити місцеве єврейство тодішніми плюсами, яке могло дати українське відродження для єврейського народу. Микола Костомаров, як у пізніші часи справи Бейліса І.Сікорський, серйозно вірив у ритуальні вбивства євреями християн-українців, пишучи про це статті в «Киевской старине» про «жидотрєпаніє» на Лівобережній Україні в другій половині ХVІІІ, посилаючися на судові процеси щодо цього в судових книгах Гетьманщини2. Негативізм щодо євреїв він мав й на побутовому рівні, про що залишилося чимало згадок в його різноманітних мемуарних записках.

Разом з тим і єврейство практично зовсім не виявило навіть найменшого зацікавлення проявами тодішнього українського руху. Якщо у поляків ми спостерігаємо українську школу в польськім письменстві, тенденції козакофільської романтики в літературі, появу міфу Люблинської унії – як золотого часу польсько-українського порозуміння, в єврейському інтелектуальному середовищі, законсервованому в релігійно-містичному іудаїзмі, не знайшлося постатей типу Михала Чайковського, Тимоша Падури, Юліуша Словацького, які стали предтечами хлопоманського українофільства й ідейного переходу в лави українського руху таких уроджених поляків як Павлин Свінціцький, Володимир Антонович і Тадей Рильський. Поляки в часах повстань 1830 та 1863 років шукали в боротьбі з російським царатом спільника в особі українців.

Зрештою пошук союзу, взаєморозуміння, компромісу можливий був за умов асиміляційних процесів в середовищі єврейства Російської і Австро-Угорської імперій. Він відбувався від середини ХІХ ст. щораз більшими темпами, проте відтік євреїв відбувався в сильніші російську, польську, австрійську нації. До українців – як паріїв цивілізованого суспільства, як такий самий резервуар для черпання нових кадрів на поповнення імперських націй, годі було б сподіватися великого притоку асимільованого єврейства. І це при тому, що українська мовно-культурна стихія була не чужою єврейству. Містечковий єврей чудово розумів, добре знав і радо послуговувався українською мовою. Про що згадував у своїх «Споминах» Євген Чикаленко. Він писав, що ще в 1870-х роках на базарі Анан’їва, повітового міста Херсонської губернії, з вуст місцевих євреїв українську було чути не рідше за ідиш.3 Але коли русифікація почала охоплювати містечкові центри України, вже за десять років євреї вже переважно говорили російською. Більше того вони ставали самі асиміляторами українців, коли робили кар’єру в російському інтелігентському середовищі і мали можливість впливу на громадську думку.


Орієнтація на сильнішого: євреї і українці у політичному періоді національного руху

З початку модерного часу, за доби посиленої індустріалізації кагал неминуче починає розпадатися, а євреї активно розчинятися в тому національному середовищі, де їх застали новітні часи. Найактивніші і поступовіші, залишаючи традиційне середовище проживання намагалися щонайшвидше адаптуватися до панівної культури і національності. Спочатку вони асимілювались до панівних імперських націй: німців, французів, англійців, австрійців, росіян. В умовах постання національного питання в Східній Європі, євреї, відчуваючи потугу нових сил, швидко переорієнтовуються і стають вже чехами, поляками, угорцями, хорватами. Про цю тенденцію дуже влучно підмічав один з ідеологів сіонізму Володимир Жаботинський.4 Український рух мало імпонував євреям. І їх можна зрозуміти. Він не відзначався політичною і суспільною потугою, сталістю, дисциплінованістю, могутньою культурною складовою. Нація Біблії і книги не бачила цих чеснот в нації хліборобів, нації яка обслуговувала інші  – верхні прошарки суспільства, які визнавали себе представниками інших націй. Поляки, росіяни, австрійці теж були «книжниками», бо творили власні цивілізації.

Проте так було не завжди. Коли українці ставали з хліборобської політичною нацією, на них відразу починали звертати увагу представники інших народів в Україні, у тому числі і єврейського. Цікаво в зв’язку із цим згадати середину ХVІІ ст., коли козаччина стала могутньою силою, і українці створили свою квазідержаву Гетьманщину, євреї попри масові погроми від козаків, також долучилися до війни з Польщею на стороні українців. 10 %  козацької старшини мало єврейське походження (Герцики, Маркевичі, Новицькі та ін.). Але чи може це бути дивовижею, коли Пилип Орлик мав чеські коріння, Милорадовичи – сербські, Капністи – грецьке. Національність є повсякденний плебісцит, а ідентичність визнається не кров’ю і батьками, а власним бажанням людини, її свідомісним вибором. Євреї  Герцики зробили карколомну кар’єру в козацькому війську, увійшли до генеральної старшини, стали ще визначними меценатами української православної культури. Павло Герцик, полтавський полковник збудував Всіхсвятську церкву на Ближніх Печерах Києво-Печерської лаври. Члени цієї родини складали козацький генералітет у часи Мазепи і були найвідданішими автономістами-самостійниками, більше, ніж переважна частина старшини з природніх українців. Вони пішли у першу українську політичну еміграцію і втратили можливість робити кар’єру в Російській державі, як це зробили Скоропадські, Апостоли, Галагани та ін.5 Хоч зрештою це приклад типової асиміляції, втрати власної ідентичності, переорієнтацію на інші культурні цінності. Якщо єврей ставав українцем, він мав відмовлятися від усіх речей, що поєднували його зі старим національним обличчям. Він мусів міняти іудаїзм на християнство, забувати мову ідиш і переходити на українську, міняти побутові звички, одяг, розривати зі своїм старим середовищем.

Але згодом, із занепадом Гетьманщини у кінці ХVІІІ – на поч. ХІХ ст., українці перестали бути політичною нацією, знову перетворилися на націю «дядьків», мужицьку спільноту. Тому євреї за Нових часів воліли по-старому домовлятися з поляками і росіянами в України, як панівними цивілізаційними силами. Вони визнавали російське державне право на володіння підросійською Україною. І навіть змусили українців відмовитися від традиційної назви єврейського населення – «жиди». Неприродність цього національного імені відчували й Михайло Грушевський і Агатангел Кримський, але перший скорився, – якщо так хочуть самі євреї для досягнення українсько-єврейської згоди, нехай запанує для України нове ім’я для представників іудейського племені. Зрештою й «українці» – нова національна самоназва. В національному імені «жид» вони вбачали образу. Саме у такому семантичному забарвленні воно вживалося серед росіян. Хоч українці, як мешканці Речі Посполитої, звикли до неї як цілком природної. Полякам таких вимог євреї не виставляли, бо визнавали їхнє природне право на «історичну Польщу». Цікаво, що Є.Чикаленко і члени редакції «Ради» намагалися перебороти ці упередження. Вживаючи «жид» у позитивному контексті, натомість «євреями» називаючи національних перевертнів-русифікаторів. Власне нова самоназва для жидів – євреї у Російській імперії свідчила, що серед єврейства узятий курс на асиміляцію і єврейство з нації ремісників і містечковий «жидів» стає міською спільнотою з російською мовою спілкування і освіти, але із сентиментом до минулої належності до іудейської спільноти. Полякам це слово вільно було вживати без наличок у антисемітизмі, для українців – це слово було антисемітизмом. Бо так сприймали його в російських столицях, а Україна сприймалася підросійським єврейством не як окремішнє ціле, а як частина неподільної Російської імперії, під кутом зору великодержавної теорії про «триєдиний русский народ». Хоч можливо ці речі і не усвідомлювалися культурною елітою російського єврейства.

Як тільки український рух почав набирати силу, ситуація в українсько-єврейських почала мінятися на краще. Особливо помітна різниця ставлення євреїв до українського питання в Галичині. Там не лише вони підтримали ЗУНР, але й навіть виставили в УГА двотисячний «Жидівський курінь».6 І все ж в цілому не лише у ХІХ ст., але й протягом ХХ ст. серйозної ставки на ідею української держави єврейська еліта в Україні, на жаль, не зробила. Хоч опосередковано це було й виною самих українців, які зробили небагато, щоб максимально зацікавити українством євреїв в Україні.

Президент Другої Речі Посполитої Ігнацій Мосціцькі під час візиту до ковельської єврейської громади в 1929 р.

Дискримінаційні закони Російської імперії щодо євреїв (смуга осілості, заборони на освіту, займання адміністративних посад тощо), робили цю націю найбільш схильною до революційного опору царату. Усі радикальні партії всеросійського характеру: меншовики, більшовики, есери переважно складалися з осіб єврейської національності. Але з другого боку, і ліберальні партії мали чималий відсоток євреїв. Русифікуючись самі такі євреї ставали речниками русифікації і для українців. Взагалі «інородці» ставали одними з найбільших поборювачів різноманітних «націоналізмів». Згадаймо німця Петра Струве, грузіна Йосипа Сталіна. Євреї, що залишили свою національність і самоідентифікувалися як росіяни в цьому напрямі теж були в авангарді і проявляли часто незавуальоване українофобство.

Євреї зробили значний культурний внесок в російську культуру, стали класиками її літератури (Йосип Мандельштам, Борис Пастернак, Йосип Бродський). Попри державний гніт, громадська думка Росії була цілковито на їхній стороні (не рахуймо чорносотенні організації, які були в меншості). Засвоювала вона і багато негативних стереотипів відносно до українців, яке мало зросійщене єврейство. Можна сказати, що культурні досягнення підросійського єврейства були значно більшим за українців. Приміром на початку минулого століття у Російській імперії була видана багато проілюстрована кільканадцятитомна «Еврейская энциклопедия»7. Українці лише перед самою революцією спромоглися на два томи популярної негаслової енциклопедії «Украинский народ в его прошлом и настоящем».8


Пошук українсько-єврейського порозуміння напередодні української революції

Окремі представники єврейської інтелігенції, що вже стала частиною всеросійського культурного проекту, частково підтримали український рух. Вже в Київській громаді 1860-1870-х років було чимало євреїв, які були до того ж самовідданими прихильниками української культурної окремішності і фактично першими ідейними самостійниками поруч з Володимиром Антоновичем і Олександром Кониським. Вільгельм Беренштам був горячим українцем за політичним вибором. За українофільство висилався за межі України, змушений був два десятиріччя працювати в Петербурзі, але в кінці життя повернувся в Україну й знову став членом Старої Громади, був найсумліннішим відвідувачем її засідань. Фінансово громаді багато допомагав інший її член банкір Всеволод Рубінштейн. Не випадково в жандармських звітах, можна прочитати, що українською справою займалися не стільки «природні малоросіяни», скільки євреї (серед громадівців було також багато німців, шведи, поляки, росіяни: Ілля Шраг, Софія Ліндфорс (Русова), Тадей Рильський, Борис Познанський. Кость Михальчук, Олександр Русов). Жандарми не дуже силувалися робити в цьому питанні якісь національні розрізнення. Для них єврей було не національною ознакою, навіть, а соціальною приналежністю усіх руйнівників єдиної і неподільної. Творцем концепту політичної нації – територіального патріотизму землі – був поляк Вячеслав Липинський. Цей концепт спрацював і відносно українських євреїв. Характерно, що саме «не зовсім українці» були часто-густо найсвідомішими політичними українцями. Чи варто це вважати випадковістю? Мабуть, ні. До українства приходили через усвідомлення, а це могло ставатися з людьми, що мали добру освіту і займалися інтелектуальною працею. А до цього українці мали менший доступ, ніж інші, панівні нації.

Нове покоління вже політичних українців, а не українофілів, почало шукати домовленості з єврейством України про спільну політичну акцію і спільні дії на національне визволення. Перша суспільна стаття Михайла Грушевського у львівському журналі «Правда» у кінці 1880-х була присвячена «українським жидам»9 (він одним з перших вжив це поняття, що відкривало дорогу до включення єврейської складової до українського руху). Перша стаття українською мовою в російських «Киевских откликах» Сергія Єфремова стосувалася єврейських погромів російськими чорносотенцями у Києві 17 жовтня 1905 р.10 Поступові націонал-демократи намагалися привернути євреїв на сторону українських домагань і облишити російську орієнтацію.

Але була і протилежна думка, протиставити єврейство українству, залишити історичний status quo, продовжуватися варитися обом народам в різних, не пов`заних між собою, суспільних казанах. Микола Міхновський – автор першої самостійницької програми надніпрянців, пропонував бачити в євреях громовідвід у українських політико-культурних негараздах теперішнього часу. Після Першої російської революції Микола Міхновський радив українцям тримати спільний протиєврейський фронт з чорносотенцями Петра Столипіна.11 Олена Пчілка цю ж тему проводила у своєму журналі «Рідний край». Вступала полеміку з «вихрестом» професором-літературознавцем Володимиром Перетцом, що намагався доказати корисність залучення єврейства до справи національного відродження. За що заслужила прозвище «Пчілка – баба з Перцем».12  Володимир Перетц став першим професором з філології київського університету св. Володимира, який звернув увагу на староукраїнську літературу ХVІ-ХVІІІ ст., заснував свій літературознавчий семінар, в якому виховалася школа істориків літератури 1920-х років, яка плідно працювала в межах ВУАН. У тому числі його учнем були знаменитий Микола Зеров і Віктор Петров. Він був творцем філологічної секції Українського наукового товариства у Києві. Вже у Ленінграді Володимир Перетц заснував і очолював Ленінградську філію Всеукраїнської академії наук. У певної частини українських інтелектуалів була віра у те, що єврейське питання може бути вирішенним силовим методом, тиском на єврейську меншину, іншуванням, загонанням проблеми в межі вузьконаціонального гетто. Замість пояснювальної роботи, пошуком компромісів, зацікавленням перспективою євреїв під українським громадським і державним правлінням.

Євген Чикаленко багато робив для зацікавлення євреїв українським рухом. Йому не притаманні були характерні наддніпрянські упередження щодо участі в українському русі етнічних поляків, росіян чи євреїв. Маючи критичну поставу щодо асиміляторської політики єврейських журналістів та діячів російських партій єврейського походження, він в «Раді» ставав на бік позитивного ставлення до проблеми «українство і євреї» в майбутній України. Критикував ксенофобські виступи Олени Пчілки, Миколи Міхновського, О.Бородая та ін. Заслужив за це навіть прізвисько – «жидівський батько». Цікаво, що Євген Чикаленко. як і більшість діячів українського руху, вважав за потрібне збереження історичного імені українського єврейства – жиди, як це велося споконвіків в Україні до самих часів Тараса Шевченка. Не погоджувався, що вживання слова «жид» відразу свідчило про юдофобство українців. Навіть у «Раді» завів таку практику, «коли говориться про жидів з похвалою, то називати їх «жидами», а коли з ганьбою, то «євреями»; жидів-націоналістів, яким симпатизували, називати «жидами», а асиміляторів, яких гудимо – «євреями».13

Євген Чикаленко намагався проводити в «Раді» прихильну проєврейську лінію. Але розтопити атмосферу традиційної національної недовіри, як з боку євреїв, так і українців не вдалося. І в цьому була винна також короткозорість зросійщених євреїв. Усі, майже, київські газети ліберального напряму («Киевская мисль», «Киевские вести» та ін.) редагувалися євреями, які переважно неприхильно ставилися до ідеї літературного відродження серед українців, глузували з «Ради» та української мови. Таку ситуацію, що самі постраждалі від асиміляції цю ж асиміляцію супроти іншого народу підтримують, пояснювалося й суто прагматичними міркуваннями російськомовних журналістів єврейського походження. Якщо визнати право української мови обслуговувати запити українського народу, необхідно й самим переходити на українську, чого більшість «акул пера» дореволюційної Росії не хотіли.


Сіонізм та єврейський лівий партійний рух і українська соціал-демократія

Сіонізм – рух на будівництво єврейської держави на історичній батьківщині – був природнім союзником української соціал-демократії, яка одним з своїх завдань мала, будову власної держави. Зародився він у найблагодатнішій для євреїв країні Австро-Угорщині, а знайшов найбільше поширення в Росії, де євреям була утруднена кар`єра у політиці та вільних професіях.

Є відомості про те, що сіоністський рух в Австро-Угорщині та Росії розбудив інтерес української еліти до ідеї будівництва української держави. Існують спогади Василя Щурата, в яких стверджується про особисте знайомство Івана Франка і Теодора Герцля у Відні на початку 1890-х років.14 Обидва нібито прихильно поставилися до національних рухів єврейського та українського народів.

Цікаво, що лідер УСДРП Лев Юркевич, який хотів української незалежності, але був ортодоксальним марксистом і відстоював примат класового над національним, називав пропаганду ідеї самостійної України – українським сіонізмом.15 Не випадково сіонізм в часи комуністичного тоталітаризму був найстрашнішим ярликом і стояв поруч з УБН – звинуваченням в «українському буржуазному націоналізмі».

Саме УСДРП налагодило співробітництво з єврейським партійним соціалістичним рухом, який в українських міських центрах мав, мабуть, більше поширення ніж український соціалістичний рух. В Києві та інших містах діяло більше різних варіацій єврейських соціалістичних партій, ніж українських: Бунд, Поалей-Ціон, Серп та інші. Але для них цікавішими були російські соціал-демократи. РСДРП – імперська партія  була соліднішою за малочисельну УСДРП. Натомість, Польська соціалістична партія (ППС) навпаки намагалося співпрацювати із РУП, УСП. Останнє вийшло взагалі з ППС і складалося з нащадків українізованої польської шляхти.

Але вже УСДРП мало в своїх рядах чимало українців єврейського походження: Максим Гехтер був визначним публіцистом «Ради», Осип Гермайзе – член Центральної Ради, визначний дослідник українського революційного руху та РУПу зокрема, права рука Михайла Грушевського в Історичній секції ВУАН. Тоді нарешті єврейська інтелігенція звернула увагу на українську культуру. Лев Ідзон став одним з перших дослідників творчості В.Винниченка. Українці-соціалісти переступили через національні упередження. Дружиною того ж таки Володимира Винниченка стала єврейка Розалія Ліфшиц, яка свідомо обрала собі в чоловіки українського письменника, вивчила українську мову (хоч походила сама з російської етнічної території), а після смерті чоловіка беззавітно зберігала його спадщину і дбала про світлу його пам`ять.16

Саме УСДРП ініціювало кооптацію до ЦР представників єврейських партій, залучило єврейських політиків до праці в Генеральному секретаріаті. Євреї були, як правило, міністрами фінансів в численних урядах УНР.

Чимало вихідців з єврейського середовища перебувало в Українській партії соціалістів-федералістів. Член УПСФ Соломон Гольдельман, відомий київський адвокат з дореволюційним стажем у часи революції був членом дипломатичних місій, брав участь у написанні законів УНР, в тому числі і в сфері міжетнічних взаємин. Після поразки у визвольних змаганнях тривалий час у вільному світі пропагував незалежну Україну, став автором однієї з перших дослідницьких книжок про політику УНР в ділянці забезпечення прав єврейського населення України.17


Вибір єврейства на користь комуністів у часи української революції

І все ж і у цій історичній ситуації, міцного політичного українсько-єврейського союзу на умовах визнання української державності при запевненні найширших прав для єврейської автономії, не вийшло. Знов перемогла ставка на сильнішого. Гору брала орієнтація на тоталітарний та деспотичний більшовизм, з його наголосом на «безродному космополітизмі» – інтернаціоналізмі й світовій революції. Євреї у масі своїй були спокушені роллю лідера нової політичної еліти в червоній імперії. Вони були наймобільнішим прошарком населення, не прив’язаного до землі, до традицій (якщо йшлося про асимільоване єврейство), представниками революційного активізму, яке було носієм нових ціннісних характеристик в ділянці політики, культури, моралі. Імперія вимагала відмовитися від власного національного – іудейської релігії, мови та навіть національної самоідентифікації. Єврейські комуністи міняли свої прізвища на російські псевдоніми. Лідери РСДРП переважно за місцем народження були українцями: Лев Троцький (Бронштейн) з Миколаївщини (його близький родич – С.Ю.Семковський – відомий філософ став академіком ВУАН і прихильником української культури, писав багато українською), Григорій Зінов`єв (Апфельбаум-Радомисльський) з прізвища видно походив з північної Київщини, Семен Урицький був сином черкаського купця другої гільдії. Євреї за маятниковим принципом (нас визискували, то тепер ми відіграємося на інших) масово наводнили ЧК, загони особливого призначення – каральні загони для боротьби з українським селянством. Цим лише підігріваючи затихлий вже ніби побутовий антисемітизм. Політично єврейство ніби виграло тактично, але програло у стратегічному вимірі.

Євреї. Львів. 1942 р.

УНР давало євреям права, небачені в конституціях інших держав: персональну автономію, підпорядкування власному єврейському міністерству при об’єднаному міністерстві національних відносин (для трьох головних спільнот України – росіян, поляків та росіян). Це була своєрідна данина часам кагалу, коли євреїв судило само єврейська громада, а не міська чи шляхетська влада поляків чи українців. Ідиш визнавася однією з державних мов України, підтримку одержували всі єврейські культурні ініціативи – театр, школа, література. Проте, що означали обіцянки сторони, що програла у військових змаганнях з росіянами. За Симона Петлюри Пінхус Красний був на державній службі, а за більшовиків він вже поливав брудом ту владу, якій служив.18 Андрій Ніковський писав у «Новій Раді» як єврейська молодь стріляла в спину вояків УНР з вікон київських будинків. Збільшовичений єврейський Поділ намагався штурмом взяти Центральну Раду. Не секрет, що війська червоноармійців, які виступили проти української влади значною мірою складалися з місцевого й пришлого єврейського населення. Усе це не збільшувало довіру між народами, а лише викликало «симетричні» дії. Хто був головною рушійною силою у війні проти селянства Холодного Яру та інших регіонів України? На жаль, відсоток єврейства серед садистичного ЧеКа аж зашкалював. Тому згадувати про сумнозвісний Проскурівський єврейський погром  армії УНР варто на тлі обопільних етнічних чисток. Тривала війна. Навіть демократичне США чинить у ХХІ столітті неподобства на національному ґрунті в Іраку і Афганістані.

Проте ставка на сильного обернулася великою трагедією для єврейського народу. Ще в часи українізації єврейська культурна справа одержала великій імпульс. При ВУАН діяв кабінет єврейської культури, Жидівська архівна комісія,19 Єврейський театр у Києві і, навіть, цирк. Ілля Галант був визначним істориком в мережі ВУАН, який зібрав і видав величезний документознавчий матеріал з історії єврейських погромів в Україні від найдавніших часів до початку ХХ ст.20, досліджував зародження і поширення хасидизму. В Україні було шість єврейських шкіл, більше ніж польських, і майже стільки скільки російських. Потужно себе проявила художня література на ідиші. Євреї активно потоком пішли працювати в українську культуру, ставали українськими письменниками. Жінки-єврейки ставали дружинами класиків української літератури. Чомусь зараз згадується Раїса Троянкер21 незвичайний талант поезії «розстріляного відродження», що писала дивовижні українські вірші.

Але все це було зліквідовано, як комуністи почали викорінювати «український буржуазний націоналізм». А закінчилося все після Другої світової війни масовим нищенням усього єврейського, як «безродного космополітизму»


Безрідний глобалізм чи співпраця національних культур

Для будь-якої тоталітарної сили політикою виживання є розпалювання національної ворожнечі, нацьковування одного етносу на другий – вірмен на азербайджанців, поляків на українців, євреїв і українців один проти одного. Витягаються негативний фактаж, благо він є, і монтується у певну систему, яка ніби неспростовно доводить «зоологічний антисемітизм» петлюрівців – читай усього українського. Переконання світової громадськості в українському антисемітизмі – добре розрахований удар по домаганням українців своєї держави.

На це російсько-більшовицька червона державна машина не жаліла будь-яких фінансових витрат, і, на диво, домагалася свого. Симон Петлюра, друг єврейського народа, став для світової громадської думки примітивним юдофобом, хоч не мав жодного відношення до єврейських погромів та навіть карав за них. Агент ГПУ-ЧК Шварцбарт був не лише не покараний, а ще й виправданий французьким судом.

Пізніше совєтський ідеологічний апарат, звинувачував УПА в колабораціонізмі та нищенні євреїв, щоб спаплюжити українську державну ідею. І не в тому річ, що не було випадків юдофобії серед військовиків доби визвольних змагань чи повстанців часів Другої світової. Вони були. Просто не варто жахливі випадки терору за етнічною ознакою вважати сутнісним явищем українського національного руху. А саме цього й добивалися співробітники відповідних відомств СССР.

Доля українського селянства – солі землі української, до болі співзвучна з долею єврейського народу в Україні, єврейських українців. Одні й другі були тотально винищені голодоморами, висилками, енкаведістськими переслідуваннями, масовими репресіями. Сьогодні, стоячі на єврейських цвинтарях Сатанова, Підгайців, Самбора, Богуслава розглядаючи епітафії і мистецьке різьблення на івріті на тисячах нагробків, бачачи зарослі й закинуті величезні ренесансні синагоги у Жовкві, Дубно, Луцьку, Підгайцях і Сатанові уявляєш собі, яку культурну традицію втратила українська земля, мабуть безповоротно.22 Україна дала світовій єврейській культурі Шолом-Алейхема, багатьох Нобелевських лауреатів у фізиці, політика Голду Меїр (Мабович). Ще в 1960-х єврейське населення Києва складало від 200 – до 400 тисяч осіб. Гелій Снєгірьов пише як єврейська культура, фольклор були частиною міського ландшафту. Киянину не треба було пояснювати переклад на українську слова «мішігене».23

Хто виграв від спрощення національного пейзажу? Хіба лише ті, які прямують до подальшого знеособлення, на шляху до висот людського прогресу. Але поглинання ніби менш успішних, ніколи не збагачувало людську цивілізацію. Лише навпаки, збіднювало, схематизувало. деградувало «великі» нації.

Не варто показувати пальцем один на одного і шукати винних у тих обопільних національних трагедіях, що були в минулому. Не варто й намагатися не бачити власних помилок в випадках нетолерантного ставлення один до одного. Ну, був в програмі ОУН у часи Адольфа Гітлера пасаж про боротьбу з «Жидо-комуною». Але треба розуміти історичні реалії часу, намагання тодішнього проводу української політичної сили пристосуватися до періоду «Нового порядку» в Європі. Не повинні ми і євреїв звинувачувати в ярлику українського буржуазного націоналізму, хоч персонально вони до нього долучилися цілком виразно. Згадаймо лишень Лазаря Кагановича. Нас не повинно ділити минуле, щоб ми разом співіснували і співробітничали у майбутньому.

Ігор Гирич – кандидат історичних наук, завідувач Відділу джерел з історії України ХІХ – початку ХХ ст. Інституту української археографії та джерелознавства ім. М. С. Грушевського НАНУ.


  1. Про полеміку  “Основи” з “Сионом” за участі численних російських періодичних видань докладно див.: Serbyn R. The “Sion”–“Osnova” Controversy of 1861–1862 // Ukrainian-Jewish Relations in Historical Perspective. – Edmonton, 1988. – P. 85–110.
  2. Костомаров Н. Жидотрепатние в начале ХVIII века // Киевская старина. – 1883. – № 1. – С. 1-26; № 3. – С. 477-492.
  3. Чикаленко Є. Спогади (1861-1907). – Нью-Йорк: Видавництво УВАН, 1955. – 504 с.
  4. Детальніше див.: Жаботинський В. Вибрані статті з національного питання. К., 1991.
  5. Томазов В.В. Герцики // Енциклопедія історії України. — Т. 2. — К.: Наукова думка, 2005. — С. 96.
  6. Докладніше див.: П. Гуцал. Жидівський курінь // Тернопільський енциклопедичний словник. — Тернопіль: видавничо-поліграфічний комбінат «Збруч», том 1, 2004; Мартен Фелер. Євреї в Українській Галицькій Армії (УГА). Жидівський курінь / Режим доступу: http://www.ji.lviv.ua/n48texts/feller.htm
  7. Енциклопедія була опублікована протягом 1908-1913 рр. у 16-ти томах у Санкт-Петербурзі «Обществом для научных еврейских изданий» та «Издательством Брокгауз – Ефрон». Основою та взірцем для неї слугувала видана на кілька років раніше 12-ти томна «The Jewish Encyclopedia» (London; New York, 1901 – 1906). Їі матеріали були суттєво доповнені і розширені авторами «Еврейской Энциклопедии Брокгауза»
  8. Украинский народ в его прошлом и настоящем / под ред. Ф. К. Волкова [и др.]. - СПб. : Тип. т-ва «Обществ. Польза», Т.1-2, 1914-1916.
  9. Грушевський М. Українські жиди / Грушевський М.С. Твори у 50-и томах. – Львів: Світ, 2003. – т. 5, с. 339 – 350.
  10. Згодом Сергій Єфремов неодноразово знову звертався до єврейського питання: Єфремов С. Драгоманов і єврейська справа / С. Єфремов // Рада. — 1908. — 6 нояб., 7 нояб., 8 нояб., 12 нояб.; Єфремов С. Експертиза / С. Єфремов // Рада. — 1913. — 24 окт.; Єфремов С. Єретична книга. Вл. Жаботинский. Фельетоны. Стор. 286. СПб. 1913 / С. Єфремов // Рада. — 1913. — 31 мая.; Єфремов С. З нашого життя / С. Єфремов // Рада. — 1913. — 20 окт.
  11. Чикаленко Є. Щоденник (1907-1917) - К.: Темрора, 2004, т. 1, С. 31. Для порівняння див.: Лист Миколи Міхновського — адвоката присяжного / Микола Міхновський // Рада. — 1908. —18 окт.
  12. Чикаленко Є. Щоденник (1907-1917) - К.: Темрора, 2004, т. 1, С. 31.
  13. Чикаленко Є. Щоденник.– Т.1 (1907-1917).– К., 2004.– С.46-47.
  14. Детальныше див.: Щурат В. Др. Іван Франко / В. Щурат // Франкознавчі студії. – Дрогобич: Вимір, 2001. – Випуск перший. – 256 с.; Щурат В. Іван Франко у моїх споминах / В. Щурат // Іван Франко у спогадах сучасників. – Львів: Книжково-журнальне вид-во, 1956. – 596 с.
  15. Детальніше див.: Рибалка Л. Русские социал-демократы и национальный вопрос. – Женева: Издание редакции украинской социалдемократической газеты «Боротьба», 1917.
  16. Детальніше див.: Надія Миронець. Епістолярний діалог Володимира Винниченка з Розалією Ліфшиць (1911–1918) // Слово і час. – 2007. – № 9. – С. 48-56 (початок), та продовження в наступних номерах.
  17. Докладніше див.: Листи жидівського соціал-демократа про Україну. Матеріали до історії українсько-жидівских відносин за часів революції. «Відень Хамойн»: Вена, 1921; Жидівська національна автономія на Україні 1917-1920. Мюнхен, 1963.
  18. С.Єфремов. Щоденники, 1923-1929. – К.: ЗАТ «Газета «РАДА», 1997. – С. 496.
  19. Головою її формально був Агатангел Кримський, керівником – І.В. Галант, а членами – Д.П. Бродський, Д. Вайнштейн, В.Ф. Іваницький, В.П. Рибінський. Комісія видавала власний збірник, див., наприклад: Збірник праць жидівської історично-археографічної комісії / ВУАН.  Історико-філологічний відділ. –  За редаг. І. В. Галанта. –  Кн. І. –  К.: Друкарня Всеукраїнської Академії Наук, 1928. Ліквідована у 1929 р.
  20. Детальніше див. його праці: «К истории Уманьской резни» 1895 (2-е изд. 1908); «Молитва в память Уманской резни и письмо, касающееся того же события». К., 1895; «К истории поселения евреев в Польше и Руси вообще и в Подолии в частности». СПб., 1897; «К истории благотворительных еврейских учреждений на юге России». СПб., 1903; «Ритуальный процесс в Дунайгороде в 1748 г.» К., 1904 (2-е изд. 1911); «Киевский митрополит Петр Могила и его отношение к евреям». К., 1905; «К истории Уманской резни 1768». К.-Од., 1908; «Арендовали ли евреи церкви на Украйне» К., 1909 (2-е изд. 1914); «Жертвы ритуального обвинения в Заславе в 1743 г.» (по актам Киевского центрального архива). К., 1909 (2-е изд. 1912); «Черты еврейской оседлости». К., 1910 (2-е изд. М., 1915); «К истории Киевского гетто и цензуры еврейских книг (1854–1855)». — «Еврейская старина», 1913, № 6; «Изгнание евреев из Киева по официальной переписке (1828–1831)». — «Еврейская старина», 1914, № 7; «Два ритуальных процесса» (по актам Киевского центрального архива). К., 1921 (2-е изд. 1924); «Житомирский погром 1905 г.»
  21. Зокрема, ось це:
        Трава прив’ялена і заніміла осінь...
        Сьогодні сталось. Що це? Я жива?..
        В раві заплутались, розвіялися коси,
        В гарячці тіло й голова.

        Зім’ята сукня. На обличчі – мука.
        Червоні плями в лентах комбіне...
        І пада вечір у безодню круком,
        І кличе вечір впасти і мене.

        На серці якось важко і тривожно.
        І ти, ніяковий, не можеш приласкать...
        І те, що сталось, повернуть не можна.
        І серце холодом стиска...

        Ти так молив – сьогодні стань моєю.
        І сталось. О, закон буття!
        Ми у траві забули томик Гейне, –
        Його листки од вітру шелестять.

        І якось чудно. Хоч усю вже бачив –
        Соромлюсь при тобі панчоху підв’язать.
        І так іду. І ми чужі неначе,
        І в мене мимохіть жемчужиться сльоза.


        О, не вернуть! Не стать такою, як учора,
        Нічим не змить із уст палючих плям!
        А день такий звичайний і бадьорий,
        Така спокійна стомлена земля...

    Детальніше про неї див.: Турчак Иван. Поэтесса из Умани // Радуга. — 1988. — № 11. — С. 172; Раїса Троянкер (1908–1945). «Маленька поетеса» з Умані // Мануйкін О. О., Поліщук В. Т. З літопису духовного єднання (Черкащина у долі й творчості російських, єврейських і польських письменників). Черкаси, 1993. — С. 22-24; Семенов Владимир. Суровая лирика Раисы Троянкер // Вечерний Мурманск. — 2005. — № 10 (22 января); Смолич Ю. Рая. З «Інтимної сповіді» / Ю. Смолич // Коментар. — 2004. — № 3. — С. 15.
  22. Детальніше див.: uszczkiewicz W. Sprawozdanie z wycieczki odbytej w lecie 1891 roku. // Sprawozdania komisji do badania historii sztuki w Polsce. - Krak w, 1896. - Т. V. - S. 172-189; Grotte A. Deutsche, boehemishe und polnische Synagogentypen vom XI. bis Anfang des XIX. Jahrhunderts. - Berlin, 1915; Ba aban M. Zabytki historyczne  yd w w Polsce. - Warszawa,1929; Wischnizer-Bernstein R. Mutual influences between eastern and western Europe in synagogue architecture from the 12th to the 18th century. // The Synagogue: studies in origins, archaeology and architecture: Selected with a Prolegomenon by Joseph Gutmann. - New York, 1975. - P. 52; Szyszko-Bohusz A. Materia y do architektury b  nic w Polsce. // Prace Komisji Historii Sztuki. T. IV, z. 1. - Warszawa-Krak w- Lublin-  dz- Pozna -WiIno, 1930; Zajczyk Sz. Architektura barokowych b  nic murowanych w Polsce. (Zagadnienia i systematyka materia u zabytkowego). // Biuletyn naukowy, wydawany przez Zak ad Architektury Polskiej Politechniki Warszawskiej. - Warszawa. 1933. - № 4. - S. 186-195; 
    Lukomski G. Jewish art in the European synagogues. - London-New York, 1947; Dawidowicz D. The synagogues of Poland and their destruction. - Jerusalem, 1960; Piechotkowie M. i K. Polskie b znice drewniane. - Warszawa, 1957; Piechotkowie M. i K.  ydowskie drewniane budowle kultowe w swietle Akt Centralnych W adz Wyznaniowych z lat 1815-1870. // Kwartalnik Architektury i Urbanistyki, 1987, z. 3-4. - S. 277; Kashtan A. Synagogue. // Encyclopaedia Judaica. Corr. ed. V. 15. - Jerusalem, 1972. - P. 610; Breffny В., de. The synagogue. - New York, 1978; Krinski С. Н. Synagogues of Europe: Architecture, History Meaning. - Cambridge- Massachusetts-London, 1985; Wigoder G. Story of Synagogue. - Tel Aviv, 1989; Schwarz H.-P. Die Architektur der Synagoge. - Frankfurt, 1988; Геврик Т. Синагоги. // Пам'ятки України. - № 3-4, 1989; Hubka T. Wooden synagogues of Poland ana Ukraine. Lecture delivered on the Third Seminar of Jewish Art. - Jerusalem, 1991; Bergman E., Jagjelski J. Synagogi w Polsce. // Spotkania z zabytkami. - 1990. - № 1. - S. 9-14; Яргина 3. Н. Деревянные синагоги. - Москва, 1993.  
  23. Снєгірьов Г. Роман–донос. – К.: Дух і літера, 2000. – 504 с.

13.07.20

Схиігумен Сєргій вимагає від Путіна скласти повноваження і пригрозив розправою

"Вы продали Россию Хабаду. Хабад - дорога в ад"



Засновник Середньоуральського жіночого монастиря РПЦ, заборонений у служінні схиігумен Сєргій (Романов) вимагає від Путіна скласти повноваження і передати їх йому.

В іншому випадку монах пригрозив Путіну розпочати «повномасштабну духовну війну», передає Поштівка.
«Пропоную вам на міжнародному рівні президенту Росії Владіміру Владіміровічу Путіну передати повноваження мені – схиігумену Сєргію. В три дні я наведу порядок в Росії. Духовні сили в Росії є, про які ви навіть не підозрювали. Сили у нас є і в армії, і в флоті, і у всіх структурах, і в народах багатонаціональної Росії», – заявив він.

Записки колишнього підполковника КДБ: РПЦ і спецслужби

Колишній співробітник Комітету держбезпеки СРСР Володимир Попов у книжці "Змова негідників. Записки колишнього підполковника КДБ" він розповідає про становлення режиму російського президента Володимира Путіна, його соратників, про свою роботу в комітеті та головні події, до яких були причетними радянські спецслужби. У цьому розділі Попов пише про Російську православну церкву і те, яку роль відігравали спецслужби в діяльності цієї релігійної організації.

Патріарх Алексій II і президент РФ Володимир Путін

Альманах “Метрополь” та американські видавці Проффери

1979 року група московських письменників (Василь Аксьонов, Юз Алешковський, Белла Ахмадуліна, Андрій Вознесенський, Володимир Висоцький, Фрідріх Горенштейн, Віктор Єрофєєв, Юрій Кублановський, Євген Рейн та інші) опублікували в самвидаві непідцензурний альманах, який назвали “Метрополь”; до нього увійшли твори, які не мали перспектив бути опублікованими у СРСР з ідеологічних міркувань. Радянська влада факт появи в самвидаві непідцензурного “Метрополя” розцінила як акт антирадянської провокації, тому всі автори, твори яких увійшли у цей альманах, зазнали різних переслідувань.

10.07.20

Бізнес виступає проти створення поштового банку

Бізнес-спільнота не підтримує поточну редакцію законопроекту №2788-Д яким надається дозвіл на створення поштового банку в Україні.



Бізнес-спільнота, об’єднана Американською торговельною палатою в Україні, Незалежною Асоціацією Банків України, Спілкою Українських Підприємців та Форумом Провідних Міжнародних Фінансових Установ, звернулася з відкритим листом щодо законопроекту 2788-д до Президента України, Голови Верховної Ради України, Голови профільного Комітету ВРУ, Голови Національного банку України та Заступника Керівника Офісу Президента України.
Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо фінансових послуг у галузі поштового зв’язку» (далі – Законопроект), який зареєстровано за № 2788-д від 04.05.2020 р., було прийнято Верховною Радою України за основу, зараз відбувається його підготовка до другого читання.

Шмигаль вніс у ВР кандидатуру Уруського на посаду промислового віце-прем`єра

Прем`єр Денис Шмигаль зареєстрував у Верховній Раді проект постанови №3827 про призначення Олега Уруського віце-прем`єром - міністром з питань стратегічних галузей промисловості України, пише dt.ua.

Як зазначається, на цю посаду також претендували: завідувач відділом безпеки та оборонно-промислового комплексу в Офісі президента Сергій Тихонов, глава правління ПАТ «ФЕД» Віктор Попов, директор заводу «Іскра» Юрій Пащенко, колишній перший заступник міністра інформаційної політики Віталій Немілостівий.
Як констатується, кандидатура Олега Уруського з`явилася з подачі екс-секретаря РНБО Володимира Горбуліна, а президент Володимир Зеленський залишився задоволений співбесідою з новим кандидатом. Щоправда голосування в залі Верховної Ради може бути складним.

Украинский биатлонист Пидручный получил золотую медаль ЧЕ-2015 после дисквалификации русского битлониста за допинг


Капитан сборной Украины по биатлону Дмитрий Пидручный в сторис на странице в Instagram разместил фото с золотой наградой чемпионата Европы 2015 года, информирует Поштівка.

IBU прислал украинцу золотую медаль за эстафетную гонку чемпионата Европы-2015. Тогда в эстонском Отепяя Артем Прима, Сергей Семенов, Артем Тищенко и Дмитрий Пидручный финишировали вторыми, проиграв только команде России, которую дисквалифицировали из-за употребления допинга.

Facebook видалив аккаунти і сторінки агентства “Postmen”, що працювало на Порошенка під час виборів


За неналежну активність під час президентських виборів 2019 року соціальна мережа Facebook видалила 72 українських аккаунти і 35 сторінок, пов’язаних із digital-агентством “Postmen”, яке працювало на кандидата Петра Порошенка.


Про це повідомляє пресслужба Facebook.

Як стало відомо, 8 липня Facebook видалив 4 окремих мережі за порушення політики Facebook проти іноземного втручання і скоординованої недостовірної поведінки. Ці мережі виникли в Канаді й Еквадорі, у Бразилії, в Україні і в США. Їх учасники координували свої дії і використовували підроблені акаунти, щоб вводити інших в оману.

09.07.20

У ситуації тотального розвалу енергетичної галузі в плюсах залишилися тільки підприємства «короля феросплавів»

Ковалів

Вже півроку наш національний «незалежний» регулятор НКРЕКП працює за новим законом, протягнутим двома кураторами енергетики від Зеленського «під ялинку» наприкінці 2019 р. зміни.

Про це на своїй сторінці в фейсбук пише народний депутат Олексій Кучеренко. 

Ковалів та Герус обіцяли президенту зміни.

Нацкомісія з регулювання енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) була та залишається одним з найбільш скандальних органів влади. Зі зміною влади у суспільства буди природні очікування радикальних змін в роботі енергетичного регулятора.

08.07.20

Назначена врио главы Антимонопольного комитета. Что о ней известно


Исполнять обязанности главы АМКУ будет Ольга Пищанская

Обязанности главы Антимонопольного комитета Украины (АМКУ) с 6 июля исполняет первая заместитель главы ведомства Ольга Пищанская. Об этом сказано в сообщении пресс-службы АМКУ.

Пищанская была назначена на должность первого замглавы АМКУ в сентябре 2019 года.

В 1997 году Пищанская закончила Криворожский технический университет по специальности промышленное и гражданское строительство, а в 2001 году получила степень магистра экономики предпринимательства в Киевском национальном экономическом университете. С 2010 года - сертифицированный проектный менеджер AFM.

Вагиф Алиев купил "Книжный рынок" на Петровке. Когда там появится новый ТРЦ?

Предприниматели митингуют против сноса рынка, Кличко обещает разобраться. Новым владельцем рынка может оказаться девелопер Вагиф Алиев

Вчера, 7 июля, торговцы Книжного рынка на Петровке провели акцию протеста с требованием не допустить сноса книжного рынка и возведения на его месте нового ТРЦ.

Торговцы заручились поддержкой мэра Киева Виталия Кличко. На встрече с предпринимателями Кличко заверил, что строительство ТРЦ пока не планируется, а участникам акции порекомендовал найти общий язык с дирекцией рынка.

07.07.20

В результаті “анбандлінгу” держава втратила контроль над ГТС

Про деякі аспекти неконституційності проведеного анбандлінгу газотранспортної системи



28 травня 2020 року до Конституційного Суду України надійшло конституційне подання 47 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з відокремленням діяльності з транспортування природного газу», простіше кажучи щодо некоституційності прийнятого у жовні 2019 року Закону про анбандлінг газотранспортної системи України.

Про намір оскаржити зазначений закон, Юлія Тимошенко заявила відразу після його прийняття монобільшістю Верховної Ради, пише Енергетичний фронт.

06.07.20

«Смотрящего» за игорным бизнесом Баума пристроили в помощники нардепа Мотовиловца

Российский бизнесмен Борис Баум является помощником народного депутата Украины от партии «Слуга народа» Андрея Мотовиловца. 

Данная информация опубликована на сайте Верховной Рады Украины на персональной странице нардепа.

Без субсидій можуть залишитися мільйони українців. Рада прийняла скандальне рішення. Що це означає

Субсидії відберуть у мільйонів українців та пенсіонерів згідно законопроекту, що був проголосований у першому читанні Верховною Радою України. Передає: Поштівка.
У п’ятницю у першому читанні більшістю голосів, 254, народні обранці підтримали законопроект № 1231 про верифікацію пенсій та інших державних виплат.
Даним нормативно-правовим актом передбачається введення обов’язкової перевірки правомірності нарахування та виплати всіх державних та недержавних соціальних виплат, у тому числі пенсій, пільг, субсидій, стипендій тощо.

05.07.20

Россия создала в Украине новый пропагандистско-политический союз

В Украине образовался новый пропагандистско-политический союз, из партий ОПЗЖ и Шария, заручившихся садо-мазохистской поддержкой неонацистских групп.



Реалии современной украинской политики таковы, что скрытый либо явный коллаборационизм, присутствующий в ней, полезен его кураторам как будучи успешным, например партия ОПЗЖ, пробившаяся в Верховную Раду, так и потерпевший тотальное фиаско – “Партия Шария”. И данный тандем обоих, в лучших традициях изощрённого извращения, обзаводится третьим партнёром, который показушно ущемляет права и свободы этой пары.

Польща закрила єдину російськомовну телепрограму відразу після першого випуску


Телепередача російською мовою «Русскій голос», що вийшла в травні 2020 року на польському каналі TVP 3, вже закрита через фальсифікації історії – пропаганди російської версії Другої світової війни.

Про це повідомив співавтор передачі, секретар Російського культурно-просвітницького товариства в Білостоці Андрєй Романчук, передає Поштівка.

04.07.20

ФСБшне сміття добиває залишки української нації

АХАХАХАХАХА

Коли Саакашвілі зрозумів, що про Клітіну говорять більше, як про нього, гукнув на поміч вірного 🐕 Муждабаєва. Пес набрехав у себе на фейсбуці, а сучмедіа рознесли по всіх селах.

Кажіть Баканову, що можна повторити сценарій "Бабченко 2" - точняк перекриє інформполе на тиждень. Але дайте акторам-виконавцям справжню зброю, хай поцілять в сраку. Позвіть ще одного 🐕 Семенченка і той розкаже, як при таких епізодах грати роль. Вони ж там всі з корита Курченка.

Хоча ні. Саакашвілі сьогодні смотрящий від МВФ за розпилом траншу. Тому треба дійсно обережніше.

Читайте також